torsdag 14 maj 2009

Tips för stressfria morgnar

Sajten allt om barn, på Expressen, har ett bildspel med 20 tips, som utlovar stressfria morgnar om man följer dem. Minsann. Den som skrev dem är varmt välkommen hem till mig vilken morgon som helst och demonstrera.
Tips: Borsta tänderna innan kläderna tas på, för att undvika fläckar. Herregud, jag är bara tacksam om fläckarna stannar på kläderna! Har någon sett hur ett badrum ser ut när ett barn dragit igång en nyladdad eltandborste med mycket tandkräm på? Vem bryr sig om fläckar? Bara kläderna är på och tänderna nödtorftigt borstade, så tackar jag min lyckliga stjärna och högre makter.
Tips: Behåll fokus, stäng av tv:n. De har alltså inte fattat att det är just för att fokus ligger på Bolibompa som kläderna kommer på friktionsfritt. Barnen låter sig viljelöst kläs på, med hypnotiserad blick på tv:n. Funkar varje gång.
Tips: Undvik kladd, koka äggen hårdkokta istället för löskokta. Det måste vara mitt favvistips. Ingen som någonsin sett lillasyster först äta upp vitan och sedan använda den hårdkokta gulan till att måla köksbordet, skulle någonsin ge det tipset som en tidsbesparande åtgärd. Det håller barnen sysselsatta, visst. Men sparar tid? Skulle inte tro det.

3 kommentarer:

  1. Ha, ha! Ser framför mig hur era morgnar ser ut! Jag är också glad om kläderna är på och tänderna borstade. Sedan är det en bonus om det inte syns vad vi ätit till frukost... Normalt sett, när jag inte är föräldraledig, hinner vi aldrig äta kokta ägg en vardag. Det är lyx som vi får unna oss på helgen och har tid att vänta en kvart.

    SvaraRadera
  2. TACK för kommentaren! Jag blir glad och stolt!

    Nä, de där tipsen tror jag att jag har läst också, och jag tyckte med de var lite sådär.

    Vem kokar ägg på en vardag?? Jag är glad om dottern äter frukost överhuvudtaget...

    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Iofs funkar äggtipset såtillvida att äggen finns. Vi är en äggätande familj, och har alltid några färdigkokta ägg i kylen. Men man får sanera både kök och barn efteråt, så de kommer inte fram en vardag ändå....

    SvaraRadera