lördag 9 maj 2009

Naturkunskap

Storebror är djupt och uppriktigt intresserad av naturkunskap. Allt från djur och natur, till geografi och människokroppen. Ibland tar sig detta lite märkliga uttryck.

Storebror är stoppad i säng, men vill inte sova. Precis när jag ska gå hejdar han mig: -Mamma, jag måste säga en sak! Jag suckar lite, men stannar kvar, beredd att parera mera vädjanden om att han inte är trött och inte vill sova. Istället kommer det: -När det är nere i jorden heter det magma. När det kommit upp ur vulkanen heter det lava.
Och sedan hade han fått sagt det han hade på hjärtat, låg lugnt kvar och somnade....

Tack: 1) Att jag har ett sådant underfundigt och finurligt barn. 2) Att dagen gått så bra idag, jag har arbetat och allt har liksom bara flutit sådär alldeles perfekt som det alltför sällan gör. 3) Att båda barnen somnade ikväll utan tjafs och bråk = lugn vuxenkväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar