lördag 16 maj 2009

Lördagsgodis

Mina barn reagerar på socker. Eller, rättare sagt, storebror gör det. Han blir stissig och oregerlig och klättrar på väggarna, kan inte lyssna. Bäddat för konflikter alltså. Därför försöker jag deala med barnen. De har ingen veckopeng, så mitt förslag är att om de avstår från lördagsgodis, så får de tio spänn var istället.
Måndag: peng. Tisdag: peng ska det vara! Onsdag: Åh, vad spännande, peng! Torsdag: Tänk, vad mycket pengar det ska bli i längden! Fredag: Undrar vad vi kan köpa för alla pengarna? Lördag: Jag vill inte haaaa nån peng, jag vill ha GODIS!!!

Men vi har en studsmatta. Vi kan rasta barnen där. När de ätit sitt godis och har all den där energin och alla de där myrorna i brallan.
Tänk, jag äter hur mycket godis som helst, utan att bli det minsta pigg. Bara tjock. Go figure.

2 kommentarer:

  1. Det värsta med lördagsgodis (enligt mig)är att dottern helst vill ha klubba, och det är typ det kletigaste som finns på den här jorden. Antar att det är nån slags naturlag som gör att klubb-eländet fastnar i håret nio gånger av tio. Hu!

    Sonen däremot blir lika glad för vindruvor som godis.

    SvaraRadera
  2. Jag har också en kille som blir sockerhög av sitt lördagsgodis. Och vi har ingen studsmatta utan trängs 4 personer i en relativt liten lägenhet.... Därför blir det inte så mycket socker under veckorna, skulle inte stå ut mer än max en dag/vecka med en sockerhög son.

    SvaraRadera