torsdag 14 maj 2009

Släppa taget

Hur mycket kan man egentligen kontrollera när man är mamma? Detta är ett spörsmål som dyker upp i mitt liv med ganska stor regelbundenhet sedan lillasyster började på dagis för drygt två år sedan. Hon är, som jag tidigare nämnt, födoämnesallergiker. Hon tål inte någon form av spannmål, och heller inte mjölk. Lite nu och då blir hon dålig i magen trots noggrann diet. Och då uppstår frågan: Varför? Har hon fått i sig något hon inte tål? Eller är det något helt annat, barn är ju som bekant risiga i magen lite då och då utan att det egentligen betyder något. Men hur vet man vad som är vad? Och hur långt ska man gå för att få veta? Idag serverades det köttfärssoppa i skolan/förskolan. Med makaroner i. Lillasyster fick samma sak. Och i mitt sinne gnager frågan hur detta ordnades? Levereras soppan utan pasta, så köksan helt enkelt kan lägga glutenfri i just hennes portion? Eller sker någon form av skumt utbyte där den ursprungliga pastan lyfts bort och ersätts, utan förståelse för kontaminationsfaktorn? Eller missas det kanske rentav helt att pasta i en soppa lika förbaskat är pasta, och därmed förbjudet för henne? Exemplen är många. Frågorna likaså. Och en fråga lyser klarare än någon annan: Hur mycket är det rimligt att kontrollera? Måste jag inte visa personalen i skolköket och på förskolan den respekten att jag utgår från att de gör sitt jobb korrekt? (Men misstag har ju skett, de har skett!). Vän av ordning kanske påtalar att jag minsann har all rätt i världen att vara hur pestig som helst, med hur detaljerade frågor som helst, det är ju mitt barn det handlar om. Sant. Så sant. Men dels kan jag inte kosta på mig att vara den skitjobbiga mamman som personalen skyr som pesten. För barnens skull måste jag se till att samarbetet funkar. Dels orkar jag inte själv. För försöker jag kontrollera det jag inte har kontroll över, och inte kan ha kontroll över, så förlorar jag det lilla förnuft jag trots allt fortfarande är i besittning av. Samma förnuft som jag också riskerar att förlora av oron i att faktiskt inte ha kontroll.

Damned if you do, damned if you don´t. Vilket för övrigt skulle kunna stå i Nationalencyklopedin som definition på ordet moderskap.

1 kommentar:

  1. Din definition av moderskap var genialisk.
    Huvudet på spiken...

    SvaraRadera