torsdag 7 maj 2009

En treårings logik

Hemma från dagis. Barnen trötta, jag likaså. Det gäller alltså att hitta på något som håller dem sysselsatta, utan att de vare sig somnar eller slår ihjäl varandra i ett trött-utbrott. Lösningen stavas dataspel. Storebror vill spela Halvan. Det vill INTE lillasyster. Hon skriker, härjar, ligger på golvet, skriker lite till. Hon SKA spela Mora Träsk (förstås). Storebror står fast vid Halvan. Jag föreslår slantsingling. Den som vinner får bestämma spel, den som förlorar får behålla kronan. Ungarna är med på det. Jag manipulerar diskret så lillasyster ska vinna (förlåt storebror, ibland straffas man för att man är enklare att ha att göra med, men jag orkade inte mer skrik och bråk). Nöjd och belåten tar hon plats framför datorn. Jag matar in MT-skivan. Nya utbrott. Gråt och ilska. Hon vill minsann inte alls spela MT, hon har aldrig velat spela MT, det enda i hela världen som hon nånsin velat spela är Halvan och ingenting annat än Halvan.

Förklara det, den som kan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar