måndag 25 maj 2009

Påverkan på barn

Alla vet ju att det är mycket viktigt att tidigt i livet bibringa barnen sunda värderingar och bra vanor. Detta eftersom det är så ohyggligt mycket svårare att ändra en redan inarbetad dålig vana. Därför värmde det mitt arma modershjärta när jag nyss gick förbi tv:n, som i vanlig ordning stod på med morgonBompa, så jag kan få undan morgonbestyren förhållandevis ostört.
Där visades nämligen en musikvideo, där refrängen hade denna hjärtevärmande lydelse:
"Jag kan äta mycket chips. Jag kan äta mycket chips. Jag är bäst i världen på att göra ingenting."

Tänk, man kan alltid lita på att det statliga licensfinansierade SVT levererar äkta kvalitet!

1 kommentar:

  1. Vår dotter som blev fyra i januari slutade med nappen förra sommaren, men vi orkade inte med att ha henne uppe till typ 22.00 varje kväll fortfarande efter tio dagar. Så vi gav upp och hon fick nappen igen. Sedan dess har hon bara fått ha den när hon ska sova, men tandläkaren var lite sur nu vid fyra-årskontrollen och tyckte att hon måste sluta till sommaren. Så i förgår sa hon : " Jag ska slänga nappen. Jag behöver inte den mer. "
    Jag bara gapade. Hennes älskling, hur skulle hon överleva utan den? Och mycket riktigt, när kvällen kom skrek hon förtvivlat efter den. Tur att vi inte föll för trycket och gav henne en ny...
    Sen var hon ju vaken den natten nån timme och grät, men somnade till slut om.
    Igår kväll frågade hon inte ens efter nappen, men visst tog det tid att komma till ro. Nu ska vi ha is i magen en vecka eller två, så kanske vi kan slippa hennes napp.
    Men lillebror, som blev två i februari har ju kvar sin, så vi får hoppas hon inte tar hans.
    Håll tummarna för att vi fixar det...

    SvaraRadera