lördag 20 juni 2009

Storebrors dramatiska ådra

Idag såg jag en familj med tre barn, alla under fyra år. När jag såg dem, stod pappan utanför bilen, med nyfödingen i babyskyddet i ena handen och en cigg i den andra. Inuti bilen satt mamman, tillsammans med de andra barnen. Hon rökte. Inne i bilen! Jag råkar vara rabiat rökmotståndare. Synen fick mig att darra av raseri. Fick jag bestämma så skulle tobak vara narkotikaklassat och förbjudet i lag. Alltså ondgjorde jag mig över detta hemma vid middagsbordet några timmar senare. Barnen lyssnade. Så kände sig storebror manad att dra sitt strå till stacken: -Det är farligt att röka! För om mamman röker i bilen, så kan hon dö i bilen. Och då blir barnen rädda.
Jag är glad att sonen i alla fall inte ärvt min benägenhet att överdramatisera saker och ting.

1 kommentar:

  1. Fy tusan! Spöstraff till rökare... eller ... ja, fattar de hur korkat det är att röka, särskilt med spädbarn/småbarn intill??

    Jag är nog lik dig i det att jag avskyr rökning. Kan inte fatta att man utsätter sig själv och andra för den risken. Men det är ju mycket man inte förstår...

    SvaraRadera