lördag 6 juni 2009

Hjärtsnörp

Barnen och jag är hemma en morgon. Vi delar morgontidning med systern, tillika grannen. Tidningen kommer till oss, så lägger vi den i deras brevlåda när vi åker till jobb. Denna dag är vi lediga, så jag ber storebror gå över med tidningen till svågern som ligger sjuk hemma. Storebror vägrar. Jag orkar inte tjafsa om saken. Telefonen ringer, jag får annat att tänka på. Plötsligt inser jag att jag inte sett lillasyster på en stund. Hon står ingenstans i huset att finna. Hjärtat dras ihop av panik, strupen snörs samman.
Då klampar det på altanen. In kommer lillasyster. Iklädd endast pyjamasjackan. En sån där i herrmodell, framknäppt, ni vet. Gubbrandig är den också. Bara jackan, och sina röda gummistövlar med hjärtan på. Nakenstjärt. Iskall om benen och rumpan. Lyckligt leende. -Jag gick med tidningen till molblol J. Det var jätteloligt!

Ska man tacka för hjälpen eller ge henne utegångsförbud för resten av livet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar