lördag 13 juni 2009

Barnvakt

Vi är barnvakter ikväll. Till lille A, ett och ett halvt år gammal. Han ska sova här inatt, medan mor och far är på fest. -Det är så lätt att lägga honom, sa kompisen M, gossens mor. -Mellan sju och åtta kommer han att blir trött. Då bara ger ni honom en flaska välling, så somnar han.
Hon ska ha stryk. Första vällingflaskan inhalerade han på tre sekunder blankt. Sedan ville han ha mer. Andra flaskan hinkade han i sig på fem sekunder. I mitt knä i soffan. Sedan spydde han. Över hela mitt knä. Och soffan. Sedan bajsade han. Sedan vägrade han sova. Länge. Nu är klockan nio, och han han precis somnat.
Mamma M ska ha stryk. Men hämnden är ljuv. Hon har lovat att återgälda tjänsten om ett par veckor. Då ska mina barn få sova hos henne och hennes familj. Så jag och maken kan använda biobiljetterna vi fick i julklapp. Kanske äta ute, rentav. Någonstans som inte heter McDonald´s. Då ska jag innan jag lämnar barnen låta lillasyster sova middag i en timme. Och ge storebror en stor påse godis. Det borde göra susen. Hon kommer inte att få sova före midnatt.

2 kommentarer: