onsdag 8 juli 2009

Kula som kula

Storebror är drygt fem år. Detta innebär att det efter sommaren är dags för hans fem och ett halvt-årskontroll på BVC. Vi har pratat om vad den innehåller, och han hoppar på ett ben och ritar gubbar för fullt för att passera besiktningen med så goda betyg som möjligt. Medan vi pratar om det, så kommer jag plötsligt på att en av frågorna i det föräldraformulär man fyller i innan besöket, är att man får svara på om pojkar har båda testiklarna på plats i pungen. Det vet inte jag om storebror har. Så jag frågar honom: -Du storebror, du vet den där påsen du har under snoppen, den som heter pung? I den påsen brukar det ligga som två små kulor. Vet du om det gör det i din?
Storebror är inte heller riktigt säker, och vi kommer överens om att vi gemensamt ska kolla det någon gång när han ska duscha. Jag tänker att jag ska passa på och vara lite pedagogisk också. Så jag fortsätter: -Vet du vad de där kulorna gör? Jo, när du blir stor, då är det i dem som du kommer att ha pappafröerna, så att du kan bli pappa. Vet du vad kulorna egentligen heter?
Nej, det vet inte storebror.
Jag berättar: -De heter testiklar.
Storebror lyser upp: -Nej, jag vet vad de heter! De heter flörtkulor!

Jag vill inte ens veta hur det egentligen går till när de pysslar på dagis....

1 kommentar:

  1. Du får väl hoppas att han inte gör verklighet av den tanken (jag menar... att flirta med hjälp av testiklarna kanske inte är så lyckosamt...)

    SvaraRadera