tisdag 14 juli 2009

I-landsproblem

Barnen har, som jag redan berättat, i princip bott framför tv:n senaste veckan. Den kanal som gäller är Nickelodeon. Jag har tyckt att den är helt okej. På morgnarna går Dora Utforskaren, och den är ju pedagogisk och bra. Senare tar Svampbob Fyrkant över. Han får inte mitt mammahjärta att ticka av glädje precis, men barnen älskar honom, och han är åtminstone harmlös. Och någonstans har jag väl liksom stängt av där ungefär. Med att Svampbob är harmlös och Dora direkt bra. Jag har slagit dövörat till för allt annat krafs kanalen är full av. Men så sakteliga börjar storebrors och mina samtal få ett nytt innehåll. Han har förvisso tjatat om nya leksaker sedan han fattade att det går att köpa nya sådana i affärerna. Men plötsligt gör han det på ett annat sätt. Mer specifikt. Och om grejor som han inte ens borde veta fanns. Förklaringen? Reklam på den förbaskade Nickelodeon! Reklam om idiotiska våldsleksaker. Gormitiägg och sån skit. Och jag vet att små gossar gillar sånt. Har jag inte alldeles själv inhandlat fler läskiga Bionicles än jag vill tänka på? Men jag tycker liksom det kan räcka med det.
Droppen kom när vi var på stan häromdagen, och passerade BR leksaker. Och storebror, helt tonsäkert, och alldeles för högt börjar trumpeta ut reklamjingeln "Vet du vad det bästa är? Leksaker från BR". Samtidigt som han hade Happy Meal-kartongen som en mössa på huvudet. Sinnebilden av västvärldens dekadens.

Så nu måste barnen genast lära sig engelska. Så de fattar vad som sägs på deras nya favoritkanal. Discovery.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar