tisdag 14 juli 2009

Att vårda sina saker

Lillasyster har en dockvagn. Rättare sagt, hon har två, men en av dem är liksom lite finare än den andra. (Ursäkta syster R som gett henne den andra, men en gigantisk kombivagn i illande grisrosa är liksom inte my cup of tea. Även om lillasyster tycker den är väldigt smakfull).
Den vagn som jag gillar är en miniversion av Brios Sittymodell. Den är alltså en sulky. Och en sulky har inget liggläge. Detta faktum har inte riktigt gått in hos lillasyster. Hon försöker skapa ett liggläge där inget finns. Med viss frenesi försöker hon det. Jag tycker inte att det är en fullt så bra idé som hon tycker själv. Jag griper in. Lyfter bort vagnen en bit medan jag förklarar att det inte går att få den i ett liggläge. Att hon kommer förstöra vagnen om hon fortsätter försöka. Och att hon i så fall inte kommer få någon ny vagn, eftersom man inte få nya grejor om man medvetet förstör dem man har.
Lillasyster funderar över detta. Vänder olika argument fram och tillbaka i huvudet. Funderar på vilket av dem som bäst kan förmedla hennes ståndpunkt. Planerar sitt svar. Och när hon är klar kommer det, med känsla och eftertryck: -Du är dum!
Jamen, dåså. Om du lägger fram det på det viset. Då förstår jag precis.

1 kommentar:

  1. Du ska veta hur många gånger om dan jag är "dummast i världen" ...

    Dottern är inne i en fas (måtte det vara bara det) då hon visar missnöje med just " Du är dum! "

    Sånt går inte argumentera mot...

    SvaraRadera