onsdag 14 oktober 2009

Varning för Tele 2!

Nedanstående text är en kopia på ett mail som jag skickade till Tele 2 i fredags. Det är nu onsdag kväll. De har fortfarande inte brytt sig om att svara. Seriöst företag, inte sant?


Jag blev uppringd för ett par veckor sedan av en av era säljare, på min mobil. Jag var stressad, höll just på att hjälpa min femåring på toaletten, och försökte flera gånger förklara att jag inte kunde prata där och då. Säljaren gav sig inte. Han gav tydligt sken av att Telia och Tele 2 samarbetar med varandra, och talade också om att han kunde se mina abbonemangsuppgifter, vilket gav intrycket att han fått dem av Telia. Detta förstärkte ytterligare min bild av samtalet som något som var i samarbete mellan Tele 2 och Telia. När jag till sist fattade att enda sättet att bli av med den extremt efterhängsne säljaren, om jag nu inte ville slänga på luren, var att gå med på det han pratade om, frågade jag om ångerrätt. Jodå, jag skulle ha 14 dagars ångerrätt, lovade han. Okej, sa jag, jag tecknar väl det abbonemang du pratat om, så får vi se hur jag ställer mig när jag får papperen. Det han lät påskina att det handlade om, var bara att byta typ av abbonemang, inte att byta företag.När så papperen kom, så handlade det ju i själva verket om att flytta abbonemanget från Telia till Tele 2. Eftersom jag inte alls vill det, ringde jag er för att utnyttja min ångerätt. Bara för att av en tämligen oförskämd person i er kundtjänst blir upplyst om att jag minsann inte alls har någon ångerrätt! Det enda jag enligt honom kan göra är att låta abbonemanget flyttas över och sedan flytta tillbaka det igen. Detta innebär dels ett jäkla besvär för mig, dels ett antal hundralappar i avslutningsavgift från Telia. Detta är helt oacceptabelt!! Jag hade ingen som helst aning om vad jag tecknade! Jag trodde att jag bara skiftade abbonnemangstyp, inte att jag bytte bolag! Er säljare var fruktansvärt påträngande, han gav sig inte ens när jag rent ut talade om att jag stod på en offentlig toalett och måste hjälpa min femåring att torka rumpan! Oetiskt!Om ni inte drar tillbaka försöket att flytta mitt abbonemang, kommer jag att anmäla er till Konsumentverket. Jag har informerat Telia att de inte ska acceptera några försök att flytta mitt abbonemang till er, och jag förutsätter att ni reder ut det här. Nästa gång en av era försäljare ringer upp mig, överger jag all hövlighet och lägger helt enkelt på luren. Något annat verkar de inte fatta.Hör snarast av er och bekräfta att ni avbryter försöket att kapa mitt abbonemang.

4 kommentarer:

  1. Vilka metoder! Klart du har ångervecka, om inte två! Håller alla tummar för dig. Säg till annars, så hjälper jag dig att vässa tänderna, och jag kan hjälpa dig att sätta tänderna på rätt ställe! Kan vässa mina egna lite också...

    Kram!

    SvaraRadera
  2. http://www.konsumentverket.se/Lattlast/Vad-ar-angerratt/Att-handla-pa-postorder-i-telefon-eller-pa-internet/
    Inget att snacka om eller står tele2 över lagen helt plötsligt?

    SvaraRadera
  3. Nja, problemet är att han också fick mig att teckna ett företagsabbonemang - utan att upplysa om att för dem gäller inte normala konsumentlagar. Så det stämmer att jag inte har ångerrätt - men eftersom jag anser att jag blev lurad så vägrar jag acceptera det.

    SvaraRadera
  4. Har antagligen råkat ut för samma typ som du på tele2, helt otroligt jobbig typ. Hur har det gått för dej?
    LA

    SvaraRadera