måndag 19 oktober 2009

Om att få råd och om kommentarer i största allmänhet

Hmm. Ibland förstår jag inte riktigt. Hjälp mig gärna. Det kan ju vara så att det är fullständigt vettigt och självklart, men att min hjärna, slutkörd av att ha vårdat febrig dotter inatt bara inte tar in det. Så hjälp mig gärna.
En anonym kommentar på inlägget Perspektiv ger mig följande råd, för att få flera läsare: Jag bör skriva lättsamt, jag bör stava rätt och jag bör ha bilder i min blogg.
Nu är det ju så att jag, liksom alla bloggare, gärna vill ha läsare. Det kittlar min fåfänga att andra läser och gillar det jag skriver. Men jag är jag. Jag skriver på det sätt jag är, just här och nu. Ibland lättsamt, ibland inte särskilt lättsamt alls. Det är inte mitt yrke att skriva, jag har ingen utbildning i ämnet. Jag skriver så som mitt humör faller sig just när jag sätter mig vid tangentbordet. Vill man ha något annat, bör man söka sig någon annanstans.
Jag inbillar mig dock att jag generellt sett stavar rätt så bra. Jag korrekturläser alltid allt innan jag publicerar, och mer än en gång har jag också redigerat redan publicerade inlägg. Men tack för tipset, du anonyme tipsare! Ska tänka på det.
Bilder, ja. Visst vet jag att bloggar med bilder är roligare att läsa. Och visst har jag tänkt tanken, mer än en gång. Särskilt som jag ju råkar ha världens vackraste barn. Det är ju egentligen själviskt att behålla dem för mig själv. Jag har tänkt på saken. Vridit och vänt på det. Men till sist kommit fram till att mina barn inte har bett om att exponeras för all världens internetanvändare. Jag är inte en offentlig person. De är det definitivt inte. Skulle den saken av en eller annan anledning förändras, får jag ta ställning till det då. Men som läget är just nu, lägger jag inte ut mina barn på min blogg. Vare sig med namn eller bild. Tappar jag läsare på det, så är det ett pris jag är villig att betala.

För övrigt, om kommentarer: Tack alla ni som läser och kommenterar! Jag läser var och en av era kommentarer, jag läser och jag uppskattar er alla. Jag läser också era bloggar. Jag är dock notoriskt dålig på att svara, jag är ännu sämre på att kommentera i era bloggar. Det ber jag om ursäkt för, och jag ska försöka skärpa mig!

6 kommentarer:

  1. Jag lägger inte heller ut mina barn till namn och bild på internet. Skulle aldrig falla mig in. Det är din blogg, så du bestämmer!

    SvaraRadera
  2. Hej J!
    Fortsätt att skriva på ditt sätt - det är ju därför det är roligt att läsa för att jag kan se dig och dina fina barn framför mig när jag läser...
    Hoppas dottern mår bättre (är det efter vaccinationen?). Är också hemma med sjuk dotter idag -tror jag slår dig en pling föresten...
    Kram Petra

    SvaraRadera
  3. Min blogg är heller ingen bildblogg det finns dock några. Jag tycker om din blogg just för ditt sätt att skriva och som sagt det är din blogg så du bestämmer hur det ska vara. Ingen annan!

    SvaraRadera
  4. Tycker din blogg är kanon. Oftast rolig alltid tänkvärd man kasn inte vara lättsam jämnt och jag tycker du är det när det går. Språket är också bra inget man hakar upp sig på utan texten flyter. Respekterar att du inte vill lägga upp bilder på barnen, håller dock med om att de är fina, de får själva ta ställning till det när de blir stora. Vad det gäller tema så har du ju ett "Dem jag älskar. Och så lite annat."

    Fortsätt som nu om det är det du trivs med.

    LB

    SvaraRadera
  5. Jag gillar din blogg jättemycket och läser den varje dag. Du skriver roligt, intressant och korrekt.

    Mitt bästa tips för att få fler läsare är att kommentera mycket på andras bloggar. Då får du troligen fler läsare.

    Ha det bra! Kram Anna

    SvaraRadera
  6. Öhh, vadå stava rätt? Jag tror att jag möjligen hittat några omkastade bokstäver nån enstaka gång men definitivt inte en massa stavfel eller andra språkliga misstag.
    Jag tycker att du skriver jäkligt bra! Lättsamt(o ibland inte så lättsamt!), men med ett jättebra språk!
    Så.. nu har jag gett dig så mycket beröm att du borde sväva vid det här laget!! Hahahaha..

    Bra att du inte lägger ut bilder på barnen.. man vet aldrig vilka typer(läs pedofiler) som finns därute.. Jag blir nervös när jag läser bloggar där barnen springer nakna på kort. JAG ser en nakenfis som kutar genom vattensprinklern.. men vad ser en pedofil?! Ett högerklick och bilden finns i pedofilens datorn.. Usch.. Hemskt att man ens tänker på det, men det går ju inte att blunda för..

    SvaraRadera