söndag 13 september 2009

Tips från coachen

Som de flesta husmödrar, har jag problem med maten. Vad ska sättas på bordet? Helgmaten är inget större besvär, men vardagsmaten får mig att slita mitt hår. Då och då gör jag en veckomatsedel, men förr eller senare hamnar jag ofelbart i läget att jag inte orkar engagera mig i att slå i kokböcker, inte heller orkar åka och storhandla. Och då lever vi åter på Mamma Scan-köttbullar, korv och fil och mackor.
Till sist kom jag på lösningen: Jag behandlar min lilla kärnfamilj som om vi vore ett storhushåll. Jag satte mig ner en eftermiddag med allehanda kokböcker på köksbordet. Bestämde en bas: köttfärs två gånger i veckan, kyckling likaså, helt kött, fisk och korv en gång vardera. Sedan skrev jag en sexveckorsmatsedel som får rulla så många varv som krävs innan vi tröttnar på den och byter ut den helt eller delvis. Och det FUNKAR! Jag behöver aldrig komma hem från jobb och undra vad tusan jag ska laga på en kvart innan ungarna bryter ihop helt. Vi lever ett liv nästan utan Mamma Scan. Dagen innan, eller på morgonen kollar jag bara vad som ska tinas upp, tar fram det, och så är saken klar. Lagad mat VARJE dag! Plus att om jag lämnar kokboken uppslagen på rätt ställe (det finns bok- och sidhänvisningar bredvid receptet i matsedeln), så börjar maken laga maten om han kommer hem före mig. Det hände aldrig förr.

I am such a genius.

4 kommentarer:

  1. Låter mycket smart!
    Vore kanske något att göra här också.
    Gör veckomatsedel varje vecka innan storhandling, men ibland är det tunt med idéer...

    SvaraRadera
  2. Du är en klok kvinna!

    Här hemma så fick jag t o m Maken att fixa matsedeln en vecka, och han lagar maten om jag inte är hemma :-) En liten del i att jag har lyckats hålla igång i drygt ett år, är att jag lägger ut den på bloggen. Det blir som en liten piska/morot att göra den ;-)

    SvaraRadera
  3. Öhh, säljer du den där 6-veckorsmatsedeln för dyra pengar eller kan man rent få en kopia??!! Maila till: pia.hagman@stenfrukten.se. TACK!! :o)
    Ovanstående är absolut seriöst!

    SvaraRadera
  4. Haha, Pia, klart jag kan skicka den till dig, och det alldeles gratis! Jag måste bara få tummarna loss och skriva in det handskrivna originalet i datorn. Det har jag planerat att göra i veckor nu, och helst innan jag har bort det enda exemplaret som finns....Men var beredd på att en hel del nog inte säger dig något, eftersom receptreferenserna går till antingen specifika kokböcker, eller till "pärmen", dvs min pärm med urklippta recept. Men visst kan jag skicka listan till dig!

    SvaraRadera