fredag 7 augusti 2009

Varför, varför, varför??

I ljuset av mitt tidigare inlägg där jag bekände min skam över mitt konsumerande, så känns det lite extra bra att kunna meddela att jag idag gjort av med mer pengar än jag tänker erkänna på IKEA. Barnen ska få egna rum. Hittills har de delat ett sovrum och ett lekrum. Nu ska de istället ha varsitt eget rum. Detta hade jag inte tänkt genomföra förrän om ett par år, men behovet kändes plötsligt stort. Jag misstänker nämligen att en hel del konflikter beror på dels att storebror inte har någonstans att gå iväg, drämma igen dörren och få vara arg och frustrerad ifred. Dels på att barnen sinsemellan är så fruktansvärt olika att de kan behöva få ha egna sfärer som de får styra med själva utan att den andra får lägga sig i. Dock har vi haft ett allvarsamt samtal om hur de inte får sätta i system att stänga ute varandra, och om hur de måste få vara i varandras rum, eftersom de har så många gemensamma leksaker som kommer delas upp mellan rummen.

Alltså. Idag tog maken ledigt (läs: har jobbat nästan dygnet runt resten av veckas istället), och vi åkte till paradiset: IKEA. Jag älskar IKEA. Även om just garderober kanske inte är favvoinköpet. Det blev, förutom varsin garderob, också skrivbord till juvelerna. Och på fyndet. Vad hittade inte min make där till mig? Om inte den möbel jag suktat efter sedan storebror föddes för dryga fem år sedan, men varit för snål för: Hemnes dagbädd! Denna ljuva dröm för ett flickrum (fast innan lillasysters födelse var jag fast besluten att tvinga på storebror den istället, för jag bara MÅSTE ha den i mitt liv!). Den stod där. Ett skyltex. Lite smutsig, aningen avskavd färg långt nere i ena hörnet. Till halva priset. Me SO happy!!

Sedan kom vi hem. Och började rodda i möbelflytten. Vårt sovrum ska bli lillasysters rum. Lekrummet ska bli vårt sovrum. Storebror ska få det som varit barnens sovrum. Varenda jäkla möbel ska asas runt i hela huset. Och vi har fyra, säger fyra, sprängfulla bokhyllor bara i sovrummet. Tre i barnrummet. Varför, åh varför ska jag vara sorten som vill äga och läsa om böcker??

2 kommentarer:

  1. Här har du en till. Av den sorten som vill äga och läsa om böcker. Har visseligen sorterat ut och skänkt 8 (!) papperskassar med böcker, men lika fullt står böckerna i dubbla led, och travade liggandes ovanpå de stående böckerna... Förutom de som står i kassar överallt.

    Må så gott!

    SvaraRadera
  2. Vi kanske kan starta Anonyma bokägare? Hej! Jag heter Fjortisens morsa och jag har massor med böcker..överallt! ;-) Kul att göra om hemma, hoppas det blir bra!

    SvaraRadera