lördag 29 augusti 2009

Rumpchock på City Gross

Lillasyster hade läkartid igår, för att kolla sina öron, öronbarn med rör som hon är. Först var det hörselkoll. Och hon hör alldeles utmärkt. Även om hennes föräldrar tvivlar på det ibland. Men det var inte alldeles enkelt att få fram detta resultat. Inte för att inte lillasyster samarbetade, för det gjorde hon. Det gör hon alltid. Hon måste vara världens mest lättundersökta unge. Nej, problemet var istället att det var alldeles för kul. Hörseltestet gick till så att hon fick en korg med trägubbar, och ett par lurar över öronen. Sedan pep det i lurarna, och varje gång det pep skulle hon lyfta en gubbe ur korgen. Efter ett par pip blev lillasyster mera upptagen av att förklara gubbarnas inbördes förhållande till varandra. Vem som var pappa till vem. Vilken av dem som var mamman, och vilka som var syskon. Inte lätt att höra några pip då. När audionomen återfört henne till ordningen, så hörde hon så bra så.
Efter kollen gjorde jag som alla som bor ett par mil utanför närmsta stad gör - jag passade på att veckohandla när jag ändå var i stan. Halvvägs genom handlingen bajsade lillasyster i den blöja hon fortfarande har när vi är iväg. För-säkerhets-skull-blöjan. Vagnen var full av varor. Vad göra? Jo, parkera den bredvid legot, och hota storebror med onämnbara straff om han rörde sig ur fläcken från legohyllan. Och sedan springa i full fart till kundtoan. Gott så. Men där uppenbarar sig nästa problem. Extrablöjan låg kvar i bilen. Och jag hade missat att sätta trosor ovanpå blöjan. Storebror var ensam i stora affären. En bit ut till bilen på parkeringen. Lillasyster väldigt trött.
Jag erkänner att den lösning jag valde kanske inte var det allra bästa. Eller den allra mest genomtänkta. Jag tryckte ner lillayster i kundvagnen nakenstjärt. Och arrangerade klänningen så diskret som möjligt över knäna på henne så det inte skulle synas. Vilket hon sedan förstörde genom att varannan meter halvgråtande utbrista -Jag flysel om min lumpa!
Siste delen av veckohandlandet gick väldigt fort. Och nu vet jag inte vad som oroar mig mest:
1) Tanken på alla små oskyldiga barn som kommer att intet ont anande slå sig ner där min lilla snuskunge senast suttit som Gud skapade henne.
2) Tanken på alla hemska små snuskungar som kladdat runt med Gud vet vilka vidriga baskelusker där sedan min lilla oskyldiga lillasyster satt som Gud skapade henne, så deras baciller hade fritt spelrum till hennes känsligare delar.

Jag måste verkligen undersöka möjligheterna att internethandla mat.

2 kommentarer:

  1. Ja, herre gud, så tokigt det kan bli ibland...

    Har så många exempel på liknande händelser.

    Som småbarnsförälder underlättar det om man har humor!

    SvaraRadera
  2. Tja, själv hade jag ju med mig min son till jobbet för att första gången träffa mina nya kollegor. Sonen hade bestämt att han minsann också vill ha klänning och vara lika fin som storasyrran. Inte förns han glatt satte sig på backen utanför, med ett par kollegor som jag då inte kände alls som vittne, och alla blir vittne till att jag glömt sätta på kalsonger X-O

    SvaraRadera