lördag 28 november 2009

Förrädare

Lillasyster har sin kompis här. Barnen har klätt ut sig till rosaglittrande små prinsessor, och håller som bäst på med att servera varandra kaffe med pippiservisen. Tyvärr är lillasysters rum så genomstökigt att tjejerna knappt kan gå därinne. Jag är med dem, hjälper dem att leta rätt på fevingar och glittriga diadem. Jag pratar med lillasyster om hur stökigt hon har det, att hon måste röja av därinne efter leken. Då säger kompisen att hon inte alls har det så stökigt. Nej, just det, triumferar jag, redo att använda detta som hävkraft för att driva igenom ett ordningsammare lynne hos min lilla stökunge. Då kommer dödsstöten: -För min pappa brukar hjälpa mig att städa varje dag!
Hade hon sagt mamma hade jag sett mig nödgad att slänga ut henne. Som det nu är får hon vara kvar. Nätt och jämnt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar