onsdag 29 april 2009

Tacksam-lista

Sitter och slöbläddrar i högen med tidningar som ligger huller om buller lite varstans och gör att köket ser mer stökigt än trivsamt ut. I en av dem står om nyttan med en "tacksam-lista"
Tydligen är det så att om man varje kväll skriver ner tre saker man är tacksam för, så blir man lyckligare. Eftersom man allteftersom får hitta på alltfler saker att vara tacksam för (jag antar att det betyder att man inte får skriva "mina barn" varje dag!), så tvingas man tänka på de bra sakerna, hur små de än är. Detta i sin tur gör enligt forskarna att det bildas nya nervbanor i hjärnan som stärker optimistiskt tänkande och positiva känslor. Voilá! Ett lyckligare liv! Enligt artikeln är detta vetenskapligt bevisat.

Hmm, kanske ska lägga ett block och en penna bredvid sängen? Det är ju vare sig svårt eller tidskrävande, och vare sig jag blir lyckligare i längden eller ej, så skadar det inte att ägna lite tid åt att identifiera allt det man har att vara tacksam över, men ändå tar så för givet.

Idag: det allra mest uppenbara och självklara: Min man, min son och min dotter!

1 kommentar:

  1. Tror faktiskt att det ligger mycket i det. Forskning visar att man kan förändra hjärnan genom att arbeta med sitt tankesätt och jag tycker det märks. Om man fastnar i ett negativt tankemönster ser man bara negativa saker med det mesta och då blir livet rätt tungt, känns faktiskt skönt då att jag själv KAN förändra det även om det kan vara svårt i början och då är nog "tacksamhetslistan" en bra start. Förr kallade man det aftonbön ;-D

    SvaraRadera