torsdag 6 oktober 2011

Inget bästa-mamma-pris i år heller, alltså

Storebror har en tid klagat över diverse krämpor. Först var det illamående, såpass att jag blev hemringd från jobb, men utan att det blev något av det. Sedan, parallellt med att illamåendet stannade kvar, började han klaga över värk i armbågar och knäleder, ryggen och magen. Samtidigt har han varit allt mer svajig i humöret, med ilskeattacker och tröstlös gråt om vartannat.

Och med tanke på allt som hänt, och hur ledsen han varit över separationen, trodde jag att det hela var psykosomatiskt. Så jag gjorde ingenting. Ända tills en av läkarna på jobb sa till mig: -Psykosomatiskt värk hos barn sätter sig i huvud och mage. Inte i leder. Är du säker på att han inte har borrelia?

Och det var jag förstås inte. Fästingar älskar honom, han har säkert haft minst tio i år. Så jag tog med ungen till jobb, såg till att få prover tagna, och en vecka senare kom svaret. Gränsvärdet på borreliaantikropparna går vid 22. Storebrors antikroppstitrar ligger på över 200. Läkaren började prata om akutremiss till infektionen för ryggmärgsprov, vilket fick mammans underläpp att darra betänkligt, men ett samtal till bakjouren på barnkliniken ledde till en antibiotikakur utan föregående ryggmärgsprov, gudskelov.

Ungen har borrelia så det bara sjunger om det. Och jag är världens sämsta mamma.

4 kommentarer:

  1. Men stackars storebror! Och du är iten alls en dålig mamma, borrelia är ju sjukt svårt att upptäcka ju. Alla möjliga symptom. Klandra dig inte. Kram!

    SvaraRadera
  2. Stor kram till er båda, det kan ni verkligen behöva! Du är människa helt enkelt, och då blir det 'fel' ibland. Men jag förstår att det måste kännas fruktansvärt.

    SvaraRadera
  3. Hrrmrhm....för ganska många år sen hade yngsta en förfärlig hosta, petade i henne Alvedon men det ville inte ge med sig. Kan bero på att det visade sig vara dubbelsidig lunginflammation. Hoppas L mår bättre nu.

    SvaraRadera
  4. Stackars er båda. Storebror som är sjuk och dig som känner att du brustit i omsorg fast du gjort precis som varenda morsa som inte springer till VC så fort ungen nyser.
    Styrkekramar till er båda. Passa på och ge en till lillasyster med förresten. <3 <3 <3

    SvaraRadera