måndag 14 december 2009

Trots, trots, trots. Och ömhetstörst. Mitt i alltihop.

Lillasyster är inne i sin värsta trotsperiod hittills. Och tro mig, det säger en hel del. Varje kväll måste jag hålla ner henne med så milt våld som möjligt i bilbarnstolen för att kunna spänna fast henne, medan hon skriker, sprattlar, slåss och kämpar för att ta sig ur stolen och springa tillbaka in på dagis. Samma dagis som hon inte alls ville åka till på morgonen. Under tiden sitter storebror i bilstolen bredvid och förmanar mig för att han tycker jag är för hårdhänt mot hans syster. Själv är jag tämligen stolt över att jag bara använder det våld situationen kräver.
När vi sedan kommer hem, ska hon istället inte ur bilen. Så då får jag bända loss henne från bilbältet som hon med all kraft klänger sig fast vid, och bära henne skrikande och sparkande in i huset. Mina lår är täckta av blåmärken efter hennes små stövelbeklädda fötter.
Inne i huset får jag låsa ytterdörren för att hon inte ska öppna och rusa ut. Sedan ligger hon på golvet och skriker och gråter i en timme. Minst. Tar jag i henne, slår hon mig. Då talar jag om att om hon slåss tänker jag gå iväg. Då slår hon mig igen. Jag går in i angränsande rum, Hon skriker hjärtskärande efter mig. Jag går till henne. Hon slåss. Jag går iväg, hon skriker, jag går till henne...ja, ni fattar.
Efter en timme på det viset är hon trött nog att vilja ha välling och stoppas i säng. Jag bär ut henne i köket och sätter henne på bänken medan jag fixar flaskan. Då tittar hon på mig med söndergråtet ansikte och utbrister med skrikhes röst: -Jag vill bli SAAAHAAAMS!
Lilla älsklingen. Det är inte lätt med så starka känslor i en så liten kropp. Och inte helt lätt att vara mamma till ett barn med så starka känslor heller.

3 kommentarer:

  1. Herre Gud, jag känner igen mig så förskräckligt! Samma kamp pågår i familj mellan sonen och oss föräldrar...
    Ja, tålamod, tålamod,...

    SvaraRadera
  2. Det är ett tag sedan mina var i den åldern men känslorna kommer tillbaka när jag läser ditt inlägg. Oj, oj, oj vad den yngsta var envis och stridslysten. När man är mitt i det så känns det ibland vansinnigt jobbigt...men jag kan säga ett med ett antal års perspektiv så blev det en lugn, fortfarande envis och med egen vilja, ung tjej av henne. :)

    SvaraRadera
  3. Stackars er båda... Det är inte lätt att vara mamma... och antagligen inte lätt att vara barn... Vi har också sådana dagar och den lilla Alice börjar också ta sig ton, känner igen situationen i bilen på pricken...fast just nu är det storebror som tar mest på våra krafter. Det känns som att barnen löser av varandra liksom "nu är det min tur att vara jobbig", kan det vara så?? Kämpa på! Vi hörs! Kram Petra

    SvaraRadera