onsdag 2 december 2009

Pepparkakor

Barnen övar inför luciatåget på dagis. Detta infaller nästa fredag. Då råkar jag vara ledig. Fördelen med det är ju att jag slipper dividera med kollegorna om att få flexa ett par timmar. Jag är dock inte säker på att detta överväger nackdelen. Jag måste stiga upp klockan sex en ledig dag. Och jag får inte ens lämna kvar barnen på dagis efteråt för att somna om igen i hemmets trygga vrå. Men det är säkert bra. På nåt sätt.
Iaf, luciasånger övas det på. Och storebror har sin alldeles egna variant av sockerbagaren. Den normala varianten lyder "är du snäller så kan du få, men är du stygger så får du gå". Storebror har snickrat om den litet, så den numera slutar "är du snäller så kan du få, men är du stygger så får du två". För, som han säger, pepparkakor blir man ju snäll av.
Denna slutsats, att brott lönar sig, förklarar mycket. Väldigt mycket.

1 kommentar:

  1. Jag minns den tiden när döttrarna gick på dagis och man skulle fira lucia i svinottan med dundertrötta barn och jag i halvkoma. Men vad söta dom var med luciakronor på sniskan och för stora lusselinnen. Blev alltid gråtmild och satt med blanka ögon och lyssnade på små söta killar och tjejer som sjöng.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera