fredag 9 juli 2010

Fördomar, fördomar....eller möjligen erfarenhet

Var på stranden igår med barnen. Det första jag ser är ett par kvinnor som (ursäkta mina fördomar) det bara skriker WT om. Illasittande bikinisar, våldsam solariebränna, rynkig läderhud, oproportionerligt mycket smink för stranden, dinglande örhängen osv. De satt mitt på stranden bland alla barnen och bolmade ikapp på varsin cigarett. När så en av dem reste sig upp formligen skrek det "alkis! alkis!!" i min hjärna. Mager om armar, ben. Ingen rumpa alls, bikinin bokstavligen hängde ner därbak. Men jättebuk. Och jag menar verkligen JÄTTE. Spänd som ett trumskinn, och med en tydlig förstoring på höger sida strax under revbenen. Upplysningsvis sitter levern där...Och med levercirrhos samlar man vätska i buken, som då blir stor och spänd.
Jag har aldrig sett kvinnan förr, men alla system gick igång direkt jag såg henne. Sedan skämdes jag lite för mitt fula sätt att tänka. I ett par minuter. Därefter fick jag syn på det enda barn på hela stranden som var HELT sönderbränd på ryggen. Sådär så hela ryggtavlan flagade hud efter en tidigare bränna. Pojken var max 6-7 år, alldeles för ung för att själv ta ansvar för sitt solskydd.
Gissa till vilken kvinna det barnet hörde? Socialen i den här kommunen måste sova bort sin arbetstid....

1 kommentar:

  1. Ja alla har det inte lätt under loven, flera barn lider när skolan är stängd. Men om man ska se ngn ljuspunkt i det hela så hade hon ju tagit med honom till stranden iallafall

    SvaraRadera