onsdag 22 maj 2013

Nåt måste jag ha gjort

Jag fick ju som ni kanske minns penicillin. Inom ett dygn hade det hela vänt, och jag frisknade raskt till. Frid och fröjd.

Sen tog kuren slut. Och tre dagar senare, igår, gjorde det asont i halsen igen. Be doktor titta i halsen, nytt sorts antibiotika.

En stund senare började jag fundera över att jag haft rätt ont i magen de senaste dagarna. Och det var inte odelat behagligt att gå på toaletten. Så jag svartlabbade lite, och tog en urinsticka på mig själv. Och ser man på, både vita och röda blodkroppar, bakterier och protein. Allt möjligt som inte hör hemma där.
Prata med dr igen, doktor prata med infektionsjouren, ett sorts antibiotika till.

Två sorters antibiotika samtidigt, ovanpå en alldeles nyss avslutad kur = penicillinmage. Very much penicillinmage.

Ni vet den påfrestande söta scenen i Sound of Music, där kärleksparet ser djupt in i varandras ögon och sjunger att "somewhere in my youth or childhood, I must have done something good"?
Det här är likadant. Fast tvärtom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar