måndag 18 april 2011

Jag är så stolt

Storebror, vid matbordet, upprörd: -Vet du vad jag tycker är dumt mamma? Jag tycker att det är dumt att ICA Maxi har skyltar där det står att leksaker är kill- eller tjejleksaker! Får man inte leka med vad man vill eller??

Så vi pratade lite konsumentkunskap. Och efter maten gick vi till datorn, där han dikterade följande brev till ICA Maxi:s VD:

Hej, jag heter XX och är sju år.
Jag skriver för att jag tycker det är dåligt att ni har satt upp två olika skyltar på ICA Maxi där det står Tjejleksaker och Kill-leksaker. T ex om jag gillar Barbiedockor, skulle inte jag få köpa en då? Om en kille står och vill välja en docka och det kommer några andra barn dit, då kanske han känner sig fånig om det står att det är en tjejleksak han ska köpa. Då kanske han inte vågar köpa den, fast han vill.
Jag tycker att det vore bättre om ni blandar ihop alla leksaker och sätter upp en ny skylt där det bara står Leksaker. Man borde få leka med vad man vill både om man är kille och om man är tjej.
(Min mamma har hjälpt mig skriva, men det är jag som bestämt vad det ska stå).

Hälsningar, (handskriven signatur och adress)


Min son, genuskämpen.

13 kommentarer:

  1. *kärlek*

    Han är så gooo'!

    SvaraRadera
  2. Ett gott exempel på en mord goda föredöme!

    SvaraRadera
  3. en mors ska det givetvis stå - INTE en mord!

    SvaraRadera
  4. får på riktigt tårar i ögonen, det kanske finns lite hopp för världen trots allt!

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Så härligt att man får rysningar! :)

    SvaraRadera
  7. Fantastiskt! Det finns hopp om framtiden ;-)

    SvaraRadera
  8. Vad underbart! Blir nästan tårögd vilken klok unge du har.
    Mvh Lina

    SvaraRadera
  9. Han ger mig hopp om världen! Hur har du gjort? Just nu har jag lite panik ibland att mitt barn kommer bli "förstört" så fort omvärlden ska blanda sig i, men din kille är ju sju och har "klarat" sig. Så himla fint att jag dör lite.

    SvaraRadera
  10. Underbart! Han ska vara stolt över sig (vilket jag förmodar att han är :) )

    SvaraRadera
  11. Tack alla! Vi är nog stolta både han och jag...Han tycker förstås att det hela är cool, särskilt med tanke på resultatet.
    Alex: jag önskar att det var jag som gjort något! Han bara är sån, alldeles utan påverkan utifrån. Har alltid varit fundersam, eftertänksam och empatisk. Ljuvlig unge!

    SvaraRadera
  12. Underbart!
    Som min kille sa: Jag är ingen Spindelmannen-kille, jag är en glasskille (och tog på sig "flickiga" glasströjan)
    :-)

    SvaraRadera