tisdag 29 maj 2012

Ett nytt liv

På lördag går flyttlasset. Redan när exmaken flyttade ut förra sommaren var det egentligen uppenbart att jag inte skulle kunna behålla huset själv. Av flera skäl. Dels är jag inte ett dugg händig, vilket man behöver vara. Dels har jag inte styrka och ork i kroppen att klara det fysiska arbetet med ett hus. Dels tjänar jag inte så bra att det är ekonomiskt möjligt att behålla det.

Så nu är huset sålt. Med förlust, det får exmaken och jag nöta med ett antal år framåt. En bostadsrätt i samma samhälle är inköpt istället. Studsmattan är bortskänkt till goda vänner, så barnen kan få studsa ibland i alla fall. Katterna har fått flytta till samma vänner.

Och det är många som genom de senaste tio åren hört mig säga att jag inte kan tänka mig att bo i lägenhet igen. Det kan jag fortfarande inte. Men det är inte alltid man får bestämma sådant själv.

Barnen är ledsna. Arga. På mig. Det är mitt fel att vi ska flytta, jag som bestämt det, jag som drivit igenom det. Mer ser de inte. De förlorar sin gräsmatta, sin studsmatta. Hallonen, rabarberna, smultronen. Katterna. Altanen, den kommer jag att sakna mest. Alla dessa sommardagar vi bott därute, alla sommarkvällar vi suttit där och grillat till sena kvällen.

Det blir ett nytt liv. Men vi stannar kvar i samhället. Barnen får behålla sitt sociala sammanhang, sina vänner. Det får jag också. Vi flyttar till en stor lägenhet, en femma på 110 kvadrat, det hade vi aldrig haft råd med inne i stan. Vi kommer få bättre ekonomi. Kanske inte egentligen så stor skillnad, inte med de skulder vi släpar med oss, men stabilare, mindre utsatt. Vi kommer säkert kunna göra saker som vi idag inte har råd med. Hoppas jag. Framförallt slipper vi en panikflytt när huset måste renoveras och vi inte har pengar till det. Nu kunde jag vänta in en bra lägenhet och välja själv när flytten skulle ske.

Jag hade trott att jag skulle få åldras i det här huset. Det blev inte som jag tänkte mig och drömde om. Men det kan bli bra ändå. Vi får se till att det blir bra ändå.

5 kommentarer:

  1. "Man ska inte sörja döda ting." brukade min mormor säga men det hjälper inte så mycket för det är en förlust ändå. Jag tror ni kommer att få det bra på er nya bostad och barnen kommer att vänja sig. .D Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Man vet aldrig vart livet tar en och en dag har du en minst lika fin altan igen, tro mig!

    SvaraRadera
  3. Ett hus är bara en fyrkant med tak. Det som räknas är vad man fyller sitt hem med. Bättre ekonomi och därmed en lugnare vardag med färre bekymmer. Barn är anpassningsbara. Det enda de egentligen vill är att skratta och slippa se mamma oroa sig.

    SvaraRadera
  4. Du är så himla klok som tar tag i saker! Hoppas att flytten går bra. Hos oss är allt kaos inför flytten och jag tänker en hel del på dig och din flytt! Kram från Petra

    SvaraRadera
  5. Det blir inte alltid som man tänkt sig och ibland förstår inte folk hur man tänker för de har inte samma ryggsäck med erfarenheter. Men det känns ändå som du är vid gott mod. Kram

    SvaraRadera