söndag 10 oktober 2010

När man inte får valuta för skattepengarna

En av grannarna en bit neråt gatan är mycket god vän med min syster/granne. Grannens man, snart ex-man, not so much. Han har grava pillertrillarproblem och slirar sig fram genom livet. Nu har hans läkare äntligen börjat strypa tillgången, varpå han istället tagit till flaskan. Släppa ratten gör han däremot inte. Ikväll skulle han låna systerns GPS. Jag med mina barn och systersonen befann oss ute på gatan för att ungarna ville hoja runt med sina nya sparkcyklar innan det blev för mörkt. Vi hade lagom börjat, när grannen stormar ut ur systerns hus, med systern tätt i hälarna. Hon skriker att han fan inte ska köra bil. Han sätter sig i bilen och backar nerför uppfarten. Från min position några tiotal meter därifrån ser jag hur det kommer en bil från höger, en bil som grannen uppenbart inte ser, för han fortsätter backa. Bilarna missar varandra med millimeter tillgodo. Grannen drar iväg neråt gatan mot sitt eget hus. Systern stormar fram till mig, förbannad så hon skakar. Informerar mig om att hur grannen kommit dit, stinkande av sprit på flera meters håll. Hur han förnekat att han druckit mer än en enda öl, för en timme sedan. Hur han vägrat avstå från att sätta sig bakom ratten. Hur han asberusad kört förbi våra lekande barn. Hon ringer polisen, självklart. Svågern kommer ut, med bister uppsyn. Jag rusar in till maken. Informerar honom om att grannen har för avsikt att köra bil full. Med ett ursinnigt "Aldrig i helvete! Han ska inte köra en meter", far maken ut till sin bil, De två karlarna kör ner till vändplanen längst ner på gatan, tio meter från grannens hus. Ställer sig på vakt där, redo att hindra honom om han försöker köra iväg innan polisen hinner dit.
Och när polisen kommer händer....ingenting. Killarna i den första polisbilen börjar ta upp vittnesmål från mig och systern, och talar om att de kommer plocka in grannen för blodprov. Sedan blir de ivägkallade till en trafikolycka, och den andra bilen, som varit nere hos grannen kommer istället upp till oss. Tjejerna i den talar om att det istället kommer bli så att de gör absolut ingenting. För de menar att det är trovärdigt att grannen bara druckit en öl. Att vissa människor faktiskt luktar mycket även av små mängder. Att systern och jag varit på samma fester som grannen, och kan intyga att han inte stinker av små mängder alkohol, det spelar ingen roll. De menar att man av en enda öl, en timme tidigare, kan lukta så starkt att man stinker på fem meters håll. Men de menar att de självklart haft ett allvarligt samtal med grannen. De har sagt till honom, och jag citerar: "att det här är inte bra". Jamen då så. Då kommer han ju självklart aldrig att göra om det. Allt som behövdes var att någon talade om för honom att det inte är bra att köra onykter. För det hade han inte förstått själv, men nu när han fått veta det, är problemet såklart löst.
Att han redan har krockat på motorvägen, och det senare kommit fram i privata sammanhang att han då var drogpåverkad fast han aldrig åkte dit på det, och att han uppenbart inte lärt sig ett dugg av det, det spelar ingen roll. För nu vet han ju att det inte är bra att göra så.

Och sen undrar de varför folk inte har förtroende för polisen.

5 kommentarer:

  1. AHHHHHHHH, anmäl igen och igen och igen. Den oansvariga skiten ska inte sitta bakom ratten oavsett hur "synd" det är om honom. Bra jobbat o tummen upp för ert agerande även om det denna gång inte gav önskat resultat.

    SvaraRadera
  2. Åh sånt här gör mig så jäkla arg!! Jag vet att alkoholism är en sjukdom och hej och hå men ändå. Skitarg. Och vägarna är fulla av dem. Fy!!

    SvaraRadera
  3. Kommer att göra allt för att så många som möjligt är uppmärksamma på honom i framtiden och gör anmälan vid minsta misstanke. Känns bara överjävligt för att hans familj hamnar ikläm hela tiden! Men när han ger sig ut på gatan i bil påverkad när mina barn är där då har han skitigt i det blå skåpet big time. Det ska han nog fan bli varse om!

    SvaraRadera