torsdag 14 oktober 2010

Dåligt minne

Jag, måndag kväll, tjugo över nio, efter en två timmar lång misslyckad nattning:
-Nu sover ni!! Och imorgon, när jag väcker er kvart över sex på morgonen, vill jag inte höra ETT PIP från er om att ni är trötta!! Det är ert eget fel för att ni bara tramsar istället för att sova, så INGET GNÄLL!! Hör ni det??

(Ja, jag vet. Vem skulle inte somna gott och drömma sött med en sån salva i öronen det sista man hör innan man somnar?)

Jag, tjugo över sex, tisdag morgon, till lillasyster: -Kom ihåg vad jag sa igår kväll. Inget gnäll sa jag. Du lovade faktiskt att gå upp utan bråk.
Lillasyster, med envist slutna ögon och irritation i rösten: -Men jag kanske inte kommer ihåg det!

Den flickan kommer klara sig utmärkt när det blir dags för henne att börja festa. Hon har redan helt klart för sig bakfylleregeln nummer ett:
Det man inte minns, det har inte hänt.
Det kommer gå bra för henne.

2 kommentarer:

  1. Här finns en kvällspigg dotter, som dessutom är morgontrött.
    Känner igen den där varningen.;)

    SvaraRadera
  2. Hihi...igenkänningsfaktor är stor. Min yngsta är kvällspigg och morgontrött och dispyterna har varit många genom åren. Nu, när hon blir 13 år, har puberteten och tonårshormonerna henne i ett grepp och jag måste bokstavligt talat dra henne ur sängen på morgonen. Jobbigt värre.

    SvaraRadera