torsdag 10 juni 2010

Extrembegåvat barn

Storebror har alltid varit intellektuellt framme. Han lärde sig läsa vid nyss fyllda fyra år. Skriva strax därefter. Han kan addera och subtrahera. Han kan en del engelska ord och uttryck, som han använder helt adekvat. Han är extremt vetgirig. I hans senaste utvecklingssamtalsprotokoll från förskolan står bland annat: "Han är en liten forskare som vill veta hur saker och ting fungerar, han älskar att titta och läsa i faktaböcker och delger sina kompisar vad han tagit reda på." Han kan dra slutsatser och dra resonemang flera steg framåt. Berättar man för honom att A leder till B, så kan han själv resonera vidare till C och rentav D.
Så jag vet att jag har en begåvad son (och en lika begåvad dotter, även om hon inte söker kunskap lika aktivt som han). Ändå blev till och med jag förvånad häromdagen. Storebror vill ha ett Lego Harry Potter dataspel som kostar 300 kronor. Jag har sagt att då får han spara ihop till det själv. Han frågade då hur många veckor han måste spara för att få ihop 100 kronor. Fem, svarade jag, eftersom han har 20 kronor i veckopeng. Sedan talade jag om att han alltså måste ha 3x5 veckopengar för att få ihop till spelet. Varpå storebror utan att blinka räknade ut att det blir 15 veckor.
Jag har alltså en sexåring som kan multiplicera. Som förstår vad ordet gånger betyder i matematiska sammanhang, och sedan kan räkna med det.
Kan man få RUT-avdrag för läxhjälp? För jag kommer att vara utklassad innan han lämnar lågstadiet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar