torsdag 27 maj 2010

Att vara gammal

Maken har en medfödd missbildning i sin ryggrad som gör att han oftast har väldigt ont i ryggen. Ibland såpass att han har svårt att resa sig upp och svårt att gå obehindrat. Själv har jag sedan många år ett kroniskt smärttillstånd i nacke-axlar-huvud, samt karpaltunnelsyndrom med ont i händerna, mest högran. Barnen är alltså vana vid att deras föräldrar är begränsade av att vi har ont.
Igår kväll hade storebror svårt att sova. Till sist lade jag mig med honom, och vi låg och myste. Plötsligt kom det, lite eftertänksamt: -Mamma, när jag blir gammal kommer jag att ha ont.
Jag: -Men varför tror du det?
Storebror: -Jo, för när man blir gammal så blir man sådär rynkig, och så får man ont. Det har ju både pappa och du.

Skitunge. Jag är faktiskt inte alls rynkig. Fetma slätar ut rynkor. Det är det enda bra med den.

2 kommentarer:

  1. Man är också mjuk o go' att krama också. Glöm inte det! Min yngsta son vill inte att jag ska bli smalare, för då är jag inte lika mjuk att krama. Och här pratar vi om en 16-årig skitunge ;-)

    SvaraRadera
  2. En fördel till är att man slipper benskörhet :-)

    SvaraRadera