måndag 5 april 2010

Willow Tree

En väninna har två skulpturer som är så vackra. Många gånger har jag tänkt fråga henne var hon fått dem ifrån, men aldrig kommit mig för. Så av en slump passerade jag häromveckan förbi ett galleri - och där fanns de! Jag gick in, och en hel värld öppnade sig för mig. Sedan dess har jag funderat. Tittat. Beundrat. Räknat. För två veckor sedan visade jag mamma via datorn, och en av skulpturerna talade till henne. Hon sa direkt att den där, den är hon och min far. Nu, när läget är som det är, känns det så självklart att köpa den till henne. Vi ska ge den tillsammans, mina systrar och jag. Inte för att den är särskilt dyr, för det är den inte, utan just för att den ska vara från oss alla tillsammans.

http://willowtree.info/

Här finns skulpturerna. Den mamma ska få heter Anniversary. Undertitel "Love ever endures". Det är en sådan vacker bild av ett par som åldrats tillsammans, och fortfarande älskar varandra efter alla år.

Det finns ytterligare fyra skulpturer som blivit självklara för mig, som känns som om de vore gjorda med mig och mina barn i åtanke. "Close to me" beskriver så helt och fullt närheten mellan mor och dotter. Precis så är jag och min mamma när allt är bra, när allt fungerar och hennes instabilitet inte står mellan oss. Precis så är min innersta önskan att jag och lillasyster ska vara, alltid.
"Tenderness" fångar närheten som alltid funnits mellan mig och storebror, mitt mera stillsamma barn.
"Guardian angel" står för lillasyster. Min viljestarka, smarta, självständiga, eldfängda lillasyster. Som kan gå så långt, klara så mycket med all sin kraft, styrka och vilja. Men som också kan trampa så snett med all sin envishet, självständighet och sitt hetsiga humör. Som jag ibland oroar mig över hur jag ska kunna lotsa genom tonåren säkert. Hon kommer behöva en ängel som leder hennes väg.
"Angel´s embrace" symboliserar storebror för mig. Min begåvade, kloka, empatiska, känsliga son. Som också kan klara så mycket, åstadkomma så mycket i livet. Om han bara vågar tro på sig själv och sin förmåga. Om han bara kan stå stark i livet, som är så tufft ibland och inte alls är gjort för känsliga, lite veka små pojkar. Han kommer behöva en ängel som bär honom ibland, när livet är hårt.

Dessa fem skulpturer är inte bara vackra. De talar till mig, talar till mitt hjärta. En ska mamma få. De andra fyra, har jag bestämt att köpa till mig själv. Jag har egentligen inte råd. Men jag vågar heller inte riskera att de försvinner ur sortimentet, utträngda av nya motiv.
De talar till mitt hjärta.

2 kommentarer:

  1. Jag har varit inne och tittat. Jag förstår att de talar till dig. De talar till mig med.

    Kramar

    SvaraRadera
  2. De är verkligen jättefina... Förstår att du måste ha dem. Jag har försökt nå dig per telefon... Provar igen i eftermiddag.
    Kram Petra

    SvaraRadera